Sunday, November 6, 2011

salam salaman.

"Kasih manusia sering bermusim, sayang manusia tiada abadi, kasih Tuhan tiada bertepi, sayang Tuhan janjinya pasti"- Kasih Sayang, Raihan.

Hai you olls ! Bertemu lagi kita dalam rancangan Kelaaaassss Kau Maghiaaaa. Hari ni I nak ajar you olls cara cara bergelak ketawa sampai pengsan.

*errr??*  

Assalamualaikum, 

Haa macam tu lah jadinya kalau tulis post tak dimulakan dengan bagi salam. Melalut. 

Dinukilkan pula oleh Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu bahwa beliau Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
لاَ تَدْخُلُوْنَ الْجَنَّةَ حَتَّى تُؤْمِنُوا، وَلاَ تُؤْمِنُوا حَتَّى تَحَابُّوا، أَوَلاَ أَدُلُّكُمْ عَلَى شَيْءٍ إِذَا فَعَلْتُمُوْهُ تَحَابَبْتُمْ؟ أَفْشُوا السَّلاَمَ بَيْنَكُمْ
Kalian tidak akan masuk surga sampai kalian beriman, dan tidak akan sempurna iman kalian hingga kalian saling mencintai. Maukah aku tunjukkan kalian pada sesuatu yang jika kalian lakukan kalian akan saling mencintai? Sebarkanlah salam di antara kalian.” (HR. Muslim no. 54)
Aku teringat cerita oleh Kak Fatin, katanya selepas Rasulullah S.A.W bersabda ayat di atas, seorang sahabat terus pergi ke pasar dan menmberikan salam kepada sesiapa saja yang dijumpainya. Bayangkan kau jalan jalan kat pasar tiba tiba ada orang yang tak kenal bagi salam kat semua orang.

Pagi pagi raya ni, Allah sampaikan ilham kepada aku untuk tulis sesuatu yang aku rasa sangat bermakna. InsyaAllah kita usaha sama sama untuk menjadi ummat yang terbaik !



No comments:

Post a Comment

Cakap yang bagus atau diam saja, kan ?